سفارش تبلیغ
صبا ویژن























***شبکه و کامپیوتر***

شبکه موتورهای جستجو

  
 موتورهای جستجوگر

 تفاوت اصلی این دو گروه نیز در نحوه تشکیل پایگاه داده و جمع آوری اطلاعات  آنهاست. در فهرست ها، اینکار به عهده انسان است اما در موتورهای جستجوگر  جمع آوری اطلاعات پایگاه داده را نرم افزارها انجام می دهند. دانستن تفاوت  کار این دو گروه بسیار مهم است زیرا هر یک از آنها به گونه ای متفاوت با  سایت شما رفتار می نمایند. فهرست  هرگز از وجود سایت شما اطلاع نمی یابد مگر زمانی که شخصی آن را به وی  معرفی نماید. بعد از معرفی است که ویراستار آن فهرست به سایت شما مراجعه  نموده، در صورت رعایت قوانین فهرست و انتخاب گروه مناسب، سایت شما را به  پایگاه داده فهرست اضافه می نماید.

 اما در موتورهای جستجوگر وضع به گونه ای دیگر است؛ موتور جستجوگر می تواند از وجود سایت شما اطلاع   یابد، اگر راه ورود آن فراهم شده باشد. در واقع نرم افزار موتور جستجوگر هر لحظه در حال وبگردی و به روز رسانی اطلاع قدیمی و همینطور افزودن اطلاعات جدید به پایگاه داده موتور جستجوگر است. شما باید سایت خود را  با عنوان و توضیحی مناسب به فهرست ها معرفی نمایید و بهترین گروه ممکن را برای سایت خود در نظر بگیرید.  این کار بسیار مهم است زیرا عموما فهرست ها همین عنوان و توضیح را به همراه آدرس صفحه اول سایت تان در پایگاه داده خود قرار می دهند.

راه ورود موتور جستجوگر به سایت شما چیست؟

این راه چیزی جز یک پیوند از سایت های دیگر نیست. اگر می خواهید موتور جستجوگر را به میهمانی سایتتان دعوت کنید باید راه را هم به وی نشان دهید و وی آدرس سایت شما را بداند. موتور جستجوگر بهانه های بسیاری برای نپذیرفتن این دعوت دارد، زیرا در همان لحظه به سایت های بسیار دیگری هم دعوت شده است! بنابراین باید در آدرس دادن نهایت دقت را انجام دهید. برای روشنتر شدن موضوع، چگونگی کارکرد موتور جستجوگر را با هم بررسی می کنیم:

 

 موتور جستجوگر چگونه کار می کند؟

طرز کار موتور جستجوگر به طور خلاصه بدین گونه است که ابتدا یک آدرس وب را می یابد، آن را دنبال می کند و به صفحه ای می رسد. محتوای آن صفحه را می خواند و پارامترهای آن را مشخص می کند. به عنوان مثال تعداد کلمات متن آن صفحه، حجم و تاریخ به روز رسانی آن، بعضی از پارامترهای آن صفحه است. سپس پارامترهای تعیین شده را به همراه آدرس آن صفحه به بایگانی موتور جستجوگر ارسال می کند و این اطلاعات در آنجا پس از فشرده سازی، ذخیره می گردد.

حال اگر کاربری که دنبال چیزی می گردد کلماتی را جستجو کند، موتور جستجوگر در پایگاه داده ای که تشکیل داده است ابتدا تمام صفحات مرتبط با موضوع جستجو شده را می یابد و سپس مرتبط ترین را به عنوان اولین نتیجه جستجو و بقیه صفحات را بر اساس میزان ارتباط بعد از آن در اختیار کاربر قرار می دهد. به عبارت دیگر اگر تعداد نتایج جستجو 1000 مورد باشد، سایت رده اول مرتبط ترین و سایت رده 1000 کم ارتباط ترین سایت به موضوع جستجو شده می باشد.

به عنوان مدیر سایت، جنتلمن باشید و به موتور جستجوگر خصوصا گوگل همانند احترام کنید! پیوندی هم که شما با آن موتور جستجوگر را به پارتی سایت تان دعوت می کنید، بسیار مهم است. همواره پیوند به سایت تان را در سایت (صفحات) مهم دیگر قرار دهید تا موتور جستجوگر نه یکبار که چندین بار به سایت شما از آن طریق مراجعه کند . موتور جستجوگر، کافیست که آدرس سایت شما را یاد بگیرد. آنوقت می توانید مطمئن باشید که هر ماه حداقل یکبار بدان مراجعه می کند. اما اگر پیوندهای سایتتان در سایتهای معتبر و مهمی باشند آنوقت بیش از یکبار در ماه و حتی هر چند روز یکبار بدان مراجعه می کند پیوند دادن و پیوند گرفتن امروزه مقوله ای بسیار جدی میان مدیران سایت هاست. شاید هر روزه میلیونها پست الکترونیک فقط برای این موضوع میان مدیران سایتها رد و بدل می شود. البته مدیران سایت ها نیز خسیس شده اند و به سادگی لینک نمی دهند. به سایت شما لینک نمی دهند تا زمانی که به سایت آنها لینک ندهید: به من لینک بده تا من به تو لینک بدهم! شما هم باید موضوع پیوندها را جدی بگیرید و تعداد پیوندهای به سایت تان را افزایش دهید . در سایت تان حتما صفحه ای را برای لینک دادن به سایتهای دیگر، اختصاص دهید اگر سایتی محتوای مناسبی دارد، حتما به آن لینک بدهید حتی اگر از شما درخواست هم نکرده باشد. با اینکار شما به طبیعت اینترنت احترام می گذارید و همچنین منابع مفید را به کاربران سایت تان معرفی می نمایید.                                                                          

 از سایت هایی لینک بگیرید که به محتوای سایتتان ارتباط دارند لینک ها را تنها برای صفحه اول سایتتان درخواست نکنید.                                                

  برای لینک گرفتن از سایت های با ارزش، وقت صرف کنید.
نقشه سایت (Sitemap) چیست؟                                   

موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، از نرم افزاری به نام روبوت یا اسپایدر (عنکبوت) برای جمع آوری اطلاعات موجود در وب استفاده می کنند. آنها به محض اینکه سایتی را پیدا کردند، متن صفحات را می خوانند و لینک ها را دنبال می کنند. همه مدیران سایتها تلاش می کنند تا میزان مراجعه عنکبوت به سایت و زمان حضور آن در سایت خود را افزایش دهند. هر چه عنکبوت بیشتر به سایت مراجعه کند، بهتر است زیرا همواره از آخرین تغییرات اعمال شده در محتوای سایت با خبر می شود.

با بکارگیری تکنیکی که در زیر معرفی شده است شما می توانید با عنکبوت گوگل مهربان تر باشید تا شانس حضور موثرتر سایت تان در نتایج جستجوی گوگل افزایش یابد. برای این کار شما فایلی با نام sitemap.xml می سازید و در روت سایت خود قرار می دهید.

 

ارایه از : محمٌدرضا سیردانی

پست الکترونیکی نویسنده : mr.sirdani@yahoo.com

منبع اینترنتی :  

www.mrsirdani.parsiblog.com

www.mrsirdani.persiangig.com

منابع مقاله :

Sisco

Microrayaneh.com

Google.com

 


نوشته شده در دوشنبه 90/1/29ساعت 12:12 صبح توسط محمٌدرضا سیردانی نظرات ( ) |