سفارش تبلیغ
صبا ویژن























***شبکه و کامپیوتر***

نمایشگر(2) Monitor

عمق رنگ (
Color Depth)


رنگ هایی که یک مانیتور نشان می دهد از ترکیب حالات کارت گرافیکی و قابلیت رنگ در مانیتور، بدست می آید، مثلا کارت SVGA، قادر به نمایش 16777216رنگ می باشد و این کارت می تواند اعداد 24بیتی تشریح کننده یک پیکسل را پردازش نماید. تعداد بیت های استفاده شده برای تشریح یک پیکسل عمق بیت نام دارد. عمق بیت را True color نیز می گویند. در 24بیت جهت تشریح هر پیکسل برای هر یک از رنگ های اصلی (قرمز - سبز - آبی) از 8بیت استفاده می شود.
در چنین مواردی امکان تولید 10میلیون رنگ وجود دارد. یک کارت 16بیتی قادر به تولید 65536رنگ می باشد. در حال حاضر از 32بیت جهت تشریح یک پیکسل استفاده می شود، که این مدل در دوربین های دیجیتال، انیمیشن و بازی های ویدئویی به کار می رود.

مصرف انرژی

تکنولوژی مورد استفاده در مانیتورها میزان مصرف انرژی آن ها را تعیین می کند. نمایشگرهای CRT از 110وات استفاده می نمایند، اما مانیتورهایی با تکنولوژی LCD از 30تا 40وات انرژی استفاده می نمایند. نمایشگرهای هوشمند دارای 4مرحله کاری هستند که مصرف برق را در آن ها بتدریج کم می کنند.


1- حالت روشن و عملیاتی: در این مرحله چه نمایشگر در حال کار باشد و چه برنامه محافظ صفحه نمایش در حال اجرا، بیشترین برق مصرف می شود.


2- مرحله آماده باش(standby ):این مرحله تنها 50درصد برق کمتر مصرف می کند و به سرعت به ورودی ها پاسخ می دهد.


3- مرحله خواب یا تعلیق (suspend): در این حالت لامپ تصویر در عمل خاموش است و نمایشگر 10تا 15وات برق مصرف می کند و اگر کلیدی را فشار دهید نمایشگر به آهستگی روشن می شود.


4- مرحله خاموشی: آخرین حالت مرحله خاموشی است که در این مرحله عمل خاموشی به طور فیزیکی بوسیله کاربر با کلیدهای خاموش و روشن صورت نگرفته است، بلکه مدارهای داخلی هنوز فعال هستند و نمایشگر 3 تا 7 وات برق مصرف می نماید.


جهت فعال کردن امکان صرفه جویی در مصرف برق در نمایشگرها، در ویندوز مراحل زیر را انجام دهید: از control Panel، ِِِDisplay را انتخاب نمایید، سپس وارد Display Properties شوید و Screen Server را انتخاب کنید. در این برگه در Energy ، Setting را انتخاب نمایید. برای انتخاب الگوی انرژی، Power schemes و برای رایانه شخصی Home/Office desk و جهت رایانه های کیفی و کتابی Portable/laptop را برگزینید.
در گزینه Turn off Monitor زمانی را که بعد از آن نمایشگر باید به حالت کم مصرفی برسد انتخاب نمایید. اگر Never را انتخاب کنید خصوصیات صرفه جویی در انرژی غیرفعال خواهد شد. در جلوی گزینه System Standby می توانید زمان بی کاری رایانه را تعریف کنید تا پس از آن سیستم به حالت آماده به کار در آید. در قسمت Turn off Hard disks نیز می توانید دیسک سخت را در مواقع بی کاری غیرفعال نمایید.

خطرات کار با نمایشگرها


بسیاری از کارخانه های سازنده نمایشگر، میزان خطرات زیان آور نمایشگر را جهت رقابت با سایر کارخانه ها کاهش می دهند. این خطرات شامل:


- پرتوهای اشعه ایکس
- پرتوهای اشعه ماورابنفش
- میدان های الکتریکی با ولتاژ بالا
- میدان های الکترومغناطیسی
- امواج الکترومغناطیسی فرکانس پایین و بالا


گفته می شود انواع ناهنجاری های کرموزومی و بیماری های ژنتیکی، سرطان ها، اختلال در دید چشم، ضایعات عصبی و روانی، سقط جنین و... از عوارض این پرتوها هستند.
لازم است برای مقابله با این خطرات روش های زیر را به کار برید:

- از عینک ها یا فیلترهای مرغوب استفاده نمایید.

- نمایشگر را تحت زاویه 20درجه از بالا یا پایین با چشم قرار دهید.
- فاصله نمایشگر تا چشم را 40تا 70سانتی متر تنظیم نمایید.
- در محل استفاده از رایانه از لامپ های قوی استفاده نکنید و تا آن جا که ممکن است نورهای طبیعی را به کار برید.
- درخشندگی صفحه نمایش را کاهش دهید، لامپ هایی را که به صورت مستقیم به صفحه نمایش می تابند خاموش کنید، نمایشگر را رو به پنجره نگذارید.

- مدت زمان طولانی در مقابل نمایشگر روشن ننشینید.

بدنه رایانه ها و نمایشگرها بوی مخصوصی از خود متصاعد می کنند که این بو ناشی از گازهای «یوکسین» و «فوران» می باشد که به عنوان مواد ضد حریق در بدنه نمایشگرها و کارت ها به کار می روند، که هر دو سرطان زا هستند. این گازها هنگام آتش سوزی پراکنده می شوند اما در دمای معمولی نیز متصاعد می گردند، بنابراین بهتر است به طور منظم و در فواصل مشخص هوای محیط را تغییر دهید.

حداکثر وضوح و دقت تصویر

دقت (Resolution) به تعداد پیکسل های نمایشگر اطلاق می گردد. دقت تصویر توسط تعداد پیکسل ها در سطر و ستون مشخص می گردد. مثلاً یک نمایشگر با دارا بودن 1280سطر و 1024قادر به نمایش 1024*1280 پیکسل خواهد بود. کارت فوق دقت تصویر در سطوح پایین تر یعنی 768*1024، 600*800و 480*640 را نیز حمایت خواهد نمود.
Refresh Rate (نرخ بازخوانی/ بازنویسی)

در مانیتورها با تکنولوژی CRT نرخ بازخوانی / بازنویسی نشان دهنده تعداد دفعات نمایش تصویر در یک ثانیه است، در صورتی که مانیتور CRT دارای نرخ بازخوانی / بازنویسی 72 هرتز می باشد در هر ثانیه 72 مرتبه تمام پیکسل ها از بالا به پایین بازخوانی / بازنویسی مجدد خواهد شد. این نرخ بسیار حائز اهمیت است و هر اندازه که بیشتر باشد تصویر مناسب تر خواهد بود، (تصویری عاری از هرگونه لرزش.)
در صورتی که نرخ فوق بسیار پایین باشد باعث لرزش نوشته های موجود در صفحه نمایش شده و بیماری های مختلف چشم و سردردهای متوالی را در پی خواهد داشت.


نوشته شده در پنج شنبه 90/2/8ساعت 11:34 عصر توسط محمٌدرضا سیردانی نظرات ( ) |

 

Monitor نمایشگر(1)

صفحات نمایشگر که مانیتور نامیده می شود، متداول ترین دستگاه خروجی در رایانه های شخصی محسوب می گردد. صفحه نمایشگر از تعداد زیادی نقاط کوچک به نام پیکسل تشکیل شده است. هرچه تعداد این نقاط بیشتر باشد تصویر از تفکیک پذیری (وضوح) بیشتر و در نتیجه کیفیت بالاتری برخوردار است. به طور معمول قدرت تفکیک پذیری و تعداد رنگ های نمایشگر به خود نمایشگر و کارت گرافیکی دستگاه بستگی دارد.


تکنولوژی نمایش

در سال 1970 اولین نمایشگرها بر روی رایانه های شخصی عرضه گردیدند. این نمایشگرها تنها متن را نمایش می دادند. سپس در سال 1981 مانیتورهای CGA (Color Graphic Adape توسط شرکت IBM که قادر به نمایش چهار رنگ و وضوح تصویر 320 پیکسل افقی و 200 پیکسل عمودی بودند عرضه گردید. در سال 1984 مانیتورهای EGA(Enhanced Graphic Adape ) توسط شرکت IBM معرفی گردید. این مانیتورها قادر به نمایش 16 رنگ و وضوح تصویر 350*640 بودند. شرکت IBM در سال 1987 سیستم VGA(Video Graphic Array) را معرفی نمود، این مانیتورها قادر به نمایش 256رنگ و وضوح تصویر 800*600 بودند. سپس توسط همین شرکت در سال 1990 سیستم (Extended Graphics Array) XGAعرضه گردید. این سیستم با وضوح تصویر 800*600 قادر به ارائه 8/16 میلیون رنگ با وضوح تصویر 768*1024 می باشد، که در این صورت  65536 رنگ را نشان می دهد. نمایشگرهای امروزی استانداردUXGA (Ultra Extended Graphics Array را حمایت می نمایند، این استاندارد قادر به ارائه 8/16 میلیون رنگ با وضوح تصویر 1200*1600 پیکسل است.

نحوه کار صفحه نمایش

در مانیتورهای تک رنگ یک تفنگ الکترونیکی وجود دارد که الکترونها را با سرعت به پشت صفحه نمایش پرتاب می کند. سطح داخلی صفحه نمایش به یک ماده فسفری آغشته است که در اثر برخورد الکترونها به یک نقطه از این سطح فسفری ،نور منعکس می شود. شعاع الکترونی ایجاد شده، نقطه های صفحه نمایش را از چپ به راست و از بالا به پایین جاروب می کند. مدار کنترل کننده صفحه نمایش بسته به متن یا تصویری که قرار است نمایش داده شود، در زمان مناسب شعاع الکترونی را روشن و خاموش می کند. اگرچه در هر لحظه شعاع الکترونی تنها به یک نقطه می تابد اما سرعت جاروب کردن شعاع الکترونیکی به قدری زیاد است که همه نقطه های تصویر به طور همزمان روشن به نظر می رسد.
در نمایشگرهای رنگی سه تفنگ الکترونیکی با رنگ های قرمز، سبز و آبی وجود دارد. هر یک از نقطه ها در سطح داخلی صفحه نمایش از قطعه فسفری قرمز، سبز و آبی تشکیل می شود. تفنگ های الکترونیکی نمایشگر فقط قطعه متناظر با خود را مورد هدف قرار می دهند. در اثر برخورد شعاع الکترونیکی ،یک قطعه نوری ،همان رنگ از آن منتشر می شود. مدار کنترل کننده صفحه نمایش بسته به رنگ نقطه ها در زمان های مناسب شعاع الکترونیکی هر یک از تفنگ ها را روشن یا خاموش می کند. در اثر ترکیب رنگ ها شعاع های نواری منعکس شده از هر نقطه، آن نقطه را به یک رنگ خاص درمی آورد، در نتیجه با ترکیب حالت های مختلف خاموش و روشن کردن این سه شعاع الکترونیکی و تنظیم شدت روشنایی رنگ های بیشتری تولید می شود.

نکته: اغلب صفحه های نمایشگر از Cathodory Tube) CRT ) استفاده می نمایند. در صورتی که رایانه های Laptop و سایر دستگاه های محاسباتی قابل حمل ازLCD (Liquid Crتystal Display )و یا LDD((Light-emiting diode استفاده می نمایند.

استفاده از مانیتورهای LCD با توجه به مزایای عمده آنان خصوصاً مصرف انرژی پایین، آنها را به تدریج جایگزین مانیتورهای CRT گرداند.

مواردی که در تهیه یک مانیتور می بایست مورد توجه قرار داد:

- تکنولوژی نمایش (CRT، LCD وموارد دیگر)
- تکنولوژی کابل (VGA، DVI وموارد دیگر)
- محدوده قابل مشاهده (قطر صفحه نمایش)
- حداکثر میزان وضوح تصویر (Resolution)
- میزان برق مصرفی
Dot Pitch-
Refresh rate -
Color depth-

تکنولوژی کابل

یک آداپتر UXGA اطلاعات دیجیتالی ارسال شده توسط یک برنامه را اخذ می کند و پس از ذخیره سازی آنها در حافظه ویدئویی مربوط با استفاده از یک تبدیل کننده دیجیتال به آنالوگ آنها را به منظور نمایش، تبدیل به سیگنال های آنالوگ خواهد نمود. پس از ایجاد سیگنال های آنالوگ اطلاعات مربوط از طریق یک کابل VGA برای مانیتور ارسال خواهد شد. یک کانکتور VGA از سه خط مجزا برای سیگنال های قرمز، سبز و آبی و از دو خط دیگر برای ارسال سیگنال های افقی و عمودی استفاده می کند.
در تکنولوژی جدید DVI(Digital (Video Interface ضرورتی به تبدیل آنالوگ به دیجیتال و بالعکس نبوده و سیگنال های دیجیتال مستقیماً برای مانیتور ارسال خواهند شد. باتوجه به اینکه این تکنولوژی از کارت گرافیکی خاص خود حمایت می نماید.

محدوده قابل نمایش

اندازه یک مانیتور با دو پارامتر مشخص می شود: اندازه صفحه و ضریب نسبت. بیشتر نمایشگرهای رایانه نظیر تلویزیون دارای ضریب نسبت 4:3 می باشند، یعنی اینکه نسبت پهنا به ارتفاع معادل 4 به 3 است. اندازه صفحه برحسب اینچ اندازه گیری شده و معادل قطر نمایشگر است.
اندازه نمایشگرهای Notebook اغلب کوچکتر بوده و دارای دامنه بین 12 تا 15 اینچ می باشند. اندازه نمایشگر به طور معمول تأثیر مستقیمی بر روی وضوح تصویر خواهد داشت، یعنی یک تصویر بر روی مانیتور 21 اینچ با وضوح تصویر 480*640 به خوبی مشاهده تصویر بر روی یک مانیتور 15 اینچ با همان وضوح تصویر نخواهد بود. در نتیجه مشاهده تصویر بر روی یک مانیتور با ابعاد کوچک کیفیت بالاتری خواهد داشت.

نکته: اغلب اوقات اندازه واقعی قطر صفحه نمایش از اعداد ذکرشده کوچک تر است به عنوان مثال قطر واقعی یک نمایشگر15 اینچ ممکن است 8/13  اینچ باشد و یا قطر صفحه نمایش نمایشگر 17 اینچ ممکن است حدود 8/15 اینچ باشد.


نوشته شده در پنج شنبه 90/2/8ساعت 11:31 عصر توسط محمٌدرضا سیردانی نظرات ( ) |